Hvad gør du når....

 

Folketinget har vedtaget "Loven om obligatorisk digital selvbetjening", der trådte i kraft 1. december 2013.
Det betyder at man har pligt til at bruge en digital løsning på så mange områder som muligt. For folkekirkens vedkommende handler det om flere områder:

 

  • Anmodning om begravelse eller ligbrænding (eller via kontakt til bedemand)

  • Omsorgs- og ansvarserklæring

  • Ansøgning om navngivning (uden dåb)

  • Ansøgning om navneændring

Det er meningen, at man på alle disse områder skal gå ind på www.borger.dk og der betjene sig selv.

Man kan henvende sig på tlf. 1881 eller gå ind på borger.dk's hjælpeside, hvis man har brug for hjælp. 

Ønsker man en kirkelig handling såsom dåb, konfirmation, vielse eller en kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab,  skal man henvende sig til kirkekontoret for at få en aftale om den kirkelige handling og en samtale i den forbindelse.

Vedrørende begravelse eller bisættelse anbefales det at lade kontakten gå gennem en bedemand, men man er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte kirkekontoret også.

Ophavsret: